Alle er vi forskjellige, men det er utenpå... Perspektivendringer i synet på og behandlingen av mennesker med funksjonshemning. Kandidatnummer 40 [pic] Hjemmeeksamen SPED 1002 UNIVERSITETET I OSLO 22-24 november 2010 (Leveringsfrist 24.11.2010) Innhold incline 3: Innledning med beskrivelse av oppgavens oppbygning samt begrepsavklaring face 4- 5: Fenomenet funksjonshemning; Side 5-7: Skolen som speilbilde av samfunnet; Skolepolitiske lovendringer:1739-1975 Side 8-9: Nye visjoner, nye formuleringer; fra segregering og sentralisering til normalisering og integrering og videre til inkludering. Side 10-12: Drøftningsdel Side 13: Avslutning Side 14-15: Litteraturliste Innledning: Ved modernitetens gjennombrudd på 1800-tallet, opplevde vi en radikal endring i synet på funksjonshemmede. Med slagordene fra den franske revolusjon (1789): Frihet, likhet, brorskap nært i minnet, ble grunnlaget lagt for demokratiet;og tanken om menneskets individuelle rettigheter ble aktualisert.
Oppgaveteksten rommer et meget vidt tidsperspektiv, derfor vil oppgavens omfang avgrenses i nefariousness redegjøringsdel til å omfatte ulike lovendringer som omhandler funksjonshemmedes rettigheter, med særlig fokus på rettigheten til utdannelse, da utdannelse på mange måter kan ses som en grunnleggende rettighet og forutsetning for demokratiet, men også fordi utdannelse var, og er en nøkkelfaktor for å oppnå en verdsatt og likestilt locating i samfunnet. Endringer i form av læreplaner vil ikke bli omtalt i denne oppgaven, fokuset rettes mot de grunnleggende endringene og problemstillingene som har ført oss til dagens spesialpedagogiske debatt. Drøftingsdelen vil ta for seg spørsmål om hvorvidt vi egentlig ser alle medlemmer av samfunnet som likestilte og likeverdige, eller om det kun er blitt satt nye ord på våre gamle oppfatninger. For å kunne redegjøre for konkrete perspektivendringer i synet på funksjonshemninger, er det relevant å begynne med... If you want to get a full essay, order it on our website: Orderessay
If you want to get a full essay, wisit our page: write my essay .
No comments:
Post a Comment